Buďte v obraze! Sledujte zpravodajství o aktuálním ekonomickém vývoji v tuzemsku i ve světě v sekci Novinky nebo se přihlaste k odběru našeho bezplatného Newsletteru.

MENU
Prodej firem

Prodej firmy završil celoživotní dílo: Ze živnostníka součástí evropského hráče v logistice

Začínal jako drobný živnostník, ale podařilo se mu vybudovat renomovanou firmu, která se stala významným zaměstnavatelem v regionu a respektovanou společností v oboru mezinárodní a vnitrostátní přepravy. Během více než čtvrtstoletí na trhu jeho firma permanentně rostla. Přesto nikdy neztratila svůj rodinný charakter. Pak udělal zásadní životní krok. Rozhodl se pro prodej firmy.

13.2.2021, Jan Velička

Na první pohled jde o standardní příběh podnikatelského úspěchuAle existuje něco jako standardní úspěch? A jak vypadal „náš“ případ? V devadesátých letech stávající majitel firmy začíná podnikat v oboru přepravyKupuje jeden tahač s návěsem. Je plný nadšení, očekávání a chuti něco dokázat. Zaměřuje se na specifickou přepravu. Roste. Generuje zisk. Investuje. Znovu roste. Až do současné podoby společnosti s půlmiliardovým obratem. 

I přes neustálý růst firmy majitel vždy dbal na zachování jejího rodinného charakteru. Se všemi klady i zápory, které si sám velmi dobře uvědomuje. Překvapivě s nadhledem. Klíčovou hodnotu firmy nevnímá jen v mnohaletých obchodních kontraktech uzavíraných se stálými zákazníky. Zásadní podíl na hodnotě firmy vidí v týmu zaměstnanců, o nichž mluví jako o rodině. Zároveň dodává, že jde o opravdové profesionály na konkrétních pozicích. Za neméně důležitý příspěvek k hodnotě firmy považuje pravidelné investice do techniky. 

Rodinná firma na prodej 

1 živnostník s jedním kamionem

25 let aktivního podnikatelského života

500 miliónů roční obrat před prodejem firmy

Po pětadvaceti letech majitel dospěl do situace, kdy by rád společnosti, jak sám říká, zajistil další budoucnost. Rozhodl se pro prodej firmy. Důvodem je nejen jeho věk, ale také to, že nemá nástupce, který by otěže vedení převzal. A tak jako už nesčetněkrát v minulosti přišel čas na zásadní rozhodnutí. Jednoznačné. Mimo jasné představy o hodnotě společnosti si stanovuje další podmínkuprodej firmy se musí zvládnout během půl roku, nebo proces ukončí. Nekompromisní podmínka, která je současně zadáním pro poradce, který tímto přebírá iniciativu. 

Prodej firmy za méně než půl roku? Výzva přijata 

Takové zadání nebývá při prodeji firmy typické. Alespoň ne při prodeji funkční společnosti se stabilními výsledky, transparentním reálným finančním plánem postaveném na dlouholetých kontraktech a pozitivním výhledem do budoucna. Proč majitel svázal poradce časovým omezením? Odůvodnění je pragmatické, jak je majiteli firmy vlastníBlížil se termín projednání budoucích kontraktů s některými zákazníky. Podmínky v nich by si měl dle stávajícího majitele určovat již nový vlastník podle svých představ. Nechce nového majitele nově nasmlouvanými kontrakty svazovat postavit jej před hotovou věc. 

Podmínka byla tvrdá, ale splnitelná. „Logistika patří k oblastem, které dobře známe. Máme zde řadu zkušeností z našich dřívějších aktivit, především z oborových analýz pro některé společnosti, zdůrazňuje důležitost orientace na trhu Petr Hájek, CEO společnosti ARFiN. Pro její odborné poradce tak nebyl problém připravit seznam společností, které se na trhu pohybují, jsou dostatečně bonitní a které mají o nákup rodinné přepravní firmy s vysokou výkonností zcela konkrétní zájem. 

Prodej firmy v čase 

1 měsíc od zadání majitele k podpisu poradenské smlouvy

2 měsíce intenzivních příprav, určení a výběru vhodných investorů a jednání s nimi

3 měsíce od seznámení sinvestorem do uzavření a vypořádání transakce na přelomu roku  

Zároveň bylo nutné zanalyzovat prodávanou společnost a vstoupit do jednání s potenciálními investory, které si majitel z listu vybral. Na to navázalo vyjednávání s investory zužšího výběru o podmínkách transakce a její technická příprava včetně návrhu a projednání transakční dokumentace. Občas se při prodeji firmy stane, že se představa o hodnotě společnosti liší od nabídky kupujícího a od ceny, která vyjde z našich analýz. Byl to i tento případ. Pak přichází ke slovu tvrdé vyjednávání a hledání takového kompromisu, který je přijatelný pro obě strany, přibližuje zákulisí vyjednávání Petr Hájek. Je důležité domluvit se zcela přesně, co investor kupuje. Většinou má zájem o samotný byznys a méně atraktivní pro něj bývá třeba movitý či nemovitý majetek navázaný na firmu. To vše jsou drobné detaily, jejichž vyřešení pomůže uzavřít obchod.

Jednání nakonec vedla ke kýženému konci i v tomto případě, přestože čas na vyjednávání byl prodávajícím striktně omezený. Za aktivní účasti všech zainteresovaných stran se podařilo uskutečnit prodej firmy od úvodní seznamovací schůzky až po faktické vypořádání obchodu během neuvěřitelných šesti měsíců. Výzva splněna.