Sledujte aktuální info o ekonomických dopadech opatření přijatých v souvislosti s nynější pandemickou krizí pravidelně v sekci Novinky nebo si objednejte zasílání našeho bezplatného Newsletteru.

MENU
Novinky

Více než stovce odvětví klesl rating. Krize nejvíce zasáhla dopravu, automobilový průmysl, elektroniku a retail

První čtvrtletí roku 2020 přineslo historicky nejvyšší počet odvětví se zhoršeným ratingem. Společnost Euler Hermes, největší specializovaný pojistitel v oblasti obchodního rizika, vydala své nové hodnocení sektorů v jednotlivých zemích. Snížení ratingu zasáhlo rekordních 126 odvětví, což je největší počet od roku 2012, kdy začala tento ukazatel pravidelně plošně vyhodnocovat.

9.4.2020, Tomáš Jurík

První čtvrtletí roku 2020 přineslo historicky nejvyšší počet odvětví se zhoršeným ratingem. Graf 1: počet zemí, ve kterých bylo danému odvětví snížené hodnocení
Společnost Euler Hermes, největší specializovaný pojistitel v oblasti obchodního rizika, vydala své nové hodnocení sektorů v jednotlivých zemích. Snížení ratingu zasáhlo rekordních 126 odvětví, což je největší počet od roku 2012, kdy začala tento ukazatel pravidelně plošně vyhodnocovat. Výsledné číslo je kombinací sektoru a země. Ke snížení ratingu daného sektoru mohlo dojít ve více zemích zároveň. Krize spojená s pandemií zasáhla především dopravce, automobilový průmysl, elektroniku a retail.

Virus nejvíce zasáhl západní Evropu, což se projevuje i v ekonomických statistikách. V tomto reportu se ještě plně neprojevuje rychlé šíření pandemie v USA a vliv přijatých opatření. V ARFIN očekáváme, že dopady budou zaznamenány v analýzách pojistitelů za Q2 2020. Ke zhoršení hodnocení v západní Evropě došlo v 52 případech. Druhá je Asie s 29 nižšími ratingy, CEE je v těsném závěsu s 24.

Tabulka č.1: přehodnocená odvětví v jednotlivých regionech

Doporučení ARFIN pro firmy: V případě, že nemáte své obchodní pohledávky pojištěné, věnujte zvýšenou pozornost výběru obchodního partnera z těchto odvětví. Buďte velmi obezřetní také při sjednávání dodacích a platebních podmínek.

V České republice a na Slovensku zatím krize nejvýznamněji dopadla na dopravu a automobilový průmysl. V případě automotive zejména u subdodavatelů. V Česku pak patří mezi ohrožená odvětví ještě elektrotechnický průmysl.

To vše bude mít dopad i na přežití společností. Podle pojišťovny Coface vzroste počet celosvětových insolvencí o 25 %, z toho až o 39 % v USA a o 18 % v západní Evropě.
Graf č.2: předpokládaný vývoj insolvencí ve vybraných zemích

Doprava

Největší „zásah“ dostaly v úvodu krize zejména letecké společnosti. V jejich případě je velkou neznámou, v jaké míře pomohou sektor stabilizovat konkrétní opatření vlád a podpůrné balíčky. Pojišťovny budou v tomto odvětví velmi pečlivě sledovat zejména ty společnosti, které jsou již dnes vysoce zadlužené nebo mají příliš nízkou ziskovost.

Graf č.3: vývoj celosvětové letecké přepravy

Automobilový průmysl

Úvodní šok způsobilo zejména odstavení čínského trhu, a to z hlediska poptávky i výroby. V obou případech má totiž Čína 30% světový podíl. V únoru představoval propad 80 % a kapitalizace výrobců aut se za prvních šest týdnů od vypuknutí krize snížila o 15 %, u subdodavatelů dokonce o 20 %. Krizi mají šanci nejlépe přežít velké zavedené automobilky, které si v předchozích letech vytvořily dostatečné finanční rezervy. Naopak menší výrobci (zejména subdodavatelé), a to hlavně v oblasti výroby elektrických aut, jsou touto situací významně ohroženi. V největším riziku jsou malí nezávislí prodejci a velkoobchodníci.

Graf č.4: vývoj měsíční registrace nových vozidelK propadu elektrotechnického průmyslu došlo také zejména z důvodu omezení výrobní kapacity v Číně, která je zodpovědná za kompletaci i výrobu komponentů využívaných v dalších zemích. To se s časovým odstupem projeví také u lokálních výrobců. Výrobní průmysl s negativními očekáváními do roku 2020 už vstupoval. Důvodem byl pomalý růst automobilového průmyslu, ale také segmentu strojů pro zemědělství a těžební průmysl. Aktuální situace zasáhla v první vlně zejména Čínu, která se podílí na 35 % přidané hodnoty v oblasti výroby pro letecký průmysl. K hlavním trhům patří v tomto případě Evropa a USA, které jsou momentálně zamrzlé. Pochopitelně se v tomto seznamu nacházejí také všechna odvětví související s cestovním ruchem. Coface odhaduje 20% propad oproti “jen” 4% poklesu v roce 2009. Zajímavé je také srovnání posledního březnového týdne s týdnem se standardní aktivitou. Tabulka porovnává výkon některých odvětví a také spotřebu domácností:

Tabulka porovnává výkon některých odvětví a také spotřebu domácností

Na opačné straně spektra se nacházejí farmaceutický průmysl a do jisté míry také potravinářský průmysl. Obě odvětví by měla být podle analýzy Coface nejtvrdších dopadů krize ušetřena.

Více informací naleznete v ekonomických analýzách pojistitelů:

V případě konkrétních dotazů se prosím obraťte na nás.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. více informací

Nastavení cookie na tomto webu je nastaveno pro "povoleno cookies", aby vám poskytlo nejlepší možné prohlížení stránek. Pokud budete nadále používat tento web bez změny nastavení cookie nebo klepnete na tlačítko "Souhlasím" souhlasíte s podmínkami použití cookie.

Zavřít