Buďte v obraze! Sledujte zpravodajství o aktuálním ekonomickém vývoji v tuzemsku i ve světě v sekci Novinky nebo se přihlaste k odběru našeho bezplatného Newsletteru.
Hlavním důvodem pro zpomalování odvětví přepravy a logistiky je nutné hledat na globální úrovni. Celosvětová ekonomika ve druhé polovině roku 2023 přibrzdila také kvůli plošnému zpřísnění měnové politiky. Svou roli v roce 2024 sehraje patrně i očekávané zpomalení čínské ekonomiky. Současně ustoupily tlaky na dodavatelské řetězce v dopravě a ceny mezinárodní přepravy na hlavních trasách se vrátily na předpandemickou úroveň.
Globální ekonomická data pro odvětví dopravy a logistiky – meziroční srovnání
• 2022: 6,4 %
• 2023: 5,2 %
• 2024: 3,8 % (výhled)
Jaké jsou hlavní růstové faktory v odvětví dopravy a logistiky?
Dopravu a logistiku potáhne především očekávaný růst světového obchodu. Svou roli sehraje také situace v dodavatelských řetězcích: zejména v odvětvích typu just-in-time bude nutné udržovat větší zásoby jako rezervu, což skýtá potenciál pro společnosti, které nabízejí kompletní logistiku. Za růstem bude stát také zavádění nových technologií: digitalizace, robotizace a zpracování dat povede k zefektivnění a snižování nákladů. E-commerce a digitalizace jsou pak potenciálním prostorem pro růst kurýrních služeb a služeb spojených se skladováním.
Vývoj meziročního obratu odvětví dopravy a logistiky v jednotlivých regionech
Rizikové faktory pro odvětví dopravy a logistiky
• Volatilní ropa: může mít vliv na vyšší cenu pohonných hmot.
• Udržitelnost v dopravě: bude vyžadovat investice ve střednědobém i dlouhodobém horizontu. Je sice příležitostí pro „zelená“ a efektivní řešení, ale zároveň rizikem pro společnosti s pomalejší adaptací.
• Geopolitická rizika: zejména aktuální situace v lodní dopravě.
• Nedostatek pracovních sil v odvětví.
Eurozóna za rok 2023 v červených číslech
Specifická je situace v Evropě. Zatímco Evropa jako celek rostla v odvětví dopravy a logistiky pouze o 0,3 %, počítá eurozóna za rok 2023 dokonce s poklesem o 1,3 %. Ve Velké Británii je pak pokles ještě výraznější, když činí 2 %. Za těmito výsledky je nutné hledat především zpomalující hospodářský růst doprovázený vysokými cenami energií a inflací. Nižší spotřeba domácností je rovněž důsledkem zpřísnění měnové politiky a vysokých úrokových sazeb. Pokles reportují zejména sektory pozemní dopravy a skladování, zatímco letecká doprava se postupně vzpamatovává z covidu.
Dobrá zpráva? V roce 2024 experti odhadují částečné oživení odvětví a jeho růst o 2,8 %. Problémem zůstává pozemní doprava, a to zejména v Německu, kde se v roce 2024 očekává pokles o 2,2 % (po poklesu o 5,8 % v roce 2023). Celé odvětví v nejsilnější evropské ekonomice pak očekává pokles o 0,1 % s prvky zotavení ve druhé polovině roku. Němečtí dopravci budou čelit nedostatku pracovních sil a rostoucí konkurenci ze zemí střední a východní Evropy.
Aktualitu jsme vytvořili s využitím podkladů společnosti Atradius.
ARFIN s.r.o. 2019, Všechna práva vyhrazena / S péčí připravil AMDEN