Pojišťovny pohledávek reagují na aktuální ekonomickou situaci a nelichotivé predikce konkrétními opatřeními. Je jisté, že budou přicházet v několika vlnách a s různou intenzitou. Proto se snažíme je pro vás mapovat a pravidelně o nich informovat. Myslíme si, že je důležité, abyste měli stálý přehled, mohli kroky jednotlivých pojišťoven mezi sebou porovnat a adekvátně reagovat.
Poistenie pohľadávok
Aké opatrenia doteraz prijali špecializované poisťovne?
23.4.2020
Oficiálně oznámené kroky jednotlivých pojišťoven:
Euler Hermes:
- Zvýšení ceny pro nejrizikovější produkty CAP a CAP+. Jde o pojistné krytí nad rámec standardních limitů. V případě těchto produktů došlo k navýšení ceny o 25 % s účinností od 1. 7. 2020.
- Možnost požádat o odklad splátek pojistného.
Coface:
- Dočasné zastavení upisování rizikovějšího typu produktu (TopLiner – obdoba CAP). Klienti tak mohou aktuálně využívat pouze standardní limity.
EH, Atradius, Coface:
- Prodloužení lhůt pro ohlašování pohledávek po splatnosti i lhůt prodloužení splatnosti faktur (převážně o 30 až 60 dní).
Další opatření bez oficiální komunikace:
- Pojišťovny začaly aktivně sbírat informace o aktuálním využití pojistných limitů. Toto cvičení dělají pravidelně napříč zeměmi a odvětvími, aby tak získaly reálný obrázek o celkovém objemu upsaných limitů. Tentokrát je to však zejména první krok k nastavení plošných redukcí limitů.
- K redukcím limitů již začíná docházet. Naposledy jsme informovali o těchto opatřeních směrem k nejpostiženějším zemím, jako je Itálie, resp. odvětvím (např. v případě dopravních společností). Na trhu se však objevily i první kroky plošných redukcí založených na hodnocení odběratele. Všechny pojišťovny v zásadě používají rozdělení odběratelů do 10 rizikových kategorií, z nichž jsou 2 až 3 i za normálních okolností bez limitů nebo s velmi individuálním a přísným přístupem v případě udělování limitu. Nyní však přidaly do redukcí, resp. úplného zrušení, i další 2–3 rizikové kategorie. To znamená, že bez limitů zůstaly min. 4 kategorie a s omezeným limitem je nyní až 6 z 10 rizikových kategorií.
- Dochází k omezení nového obchodu. Pojišťovny v nabídkách začínají výrazně měnit podmínky:
- zvyšují ceny
- zpřísňují riziková nastavení, jako jsou:
- spoluúčast klienta
- snižování násobků maximálního ručení
- výše, resp. možnost získání Limitu pro vlastní rozhodování
- závazné smlouvy
- odložená účinnost redukce limitu (grace period) atd.
- Setkali jsme se už také s odmítnutím vystavit nabídku v určitém odvětví (v daném případě šlo o transport).
- Zaznamenali jsme zamítnutí limitů s jediným zdůvodněním: opatření v souvislosti s COVID-19 (zatím jen v rizikových odvětvích).
Co doporučujeme:
- Aktivně komunikujte se svou pojišťovnou. Snažte se zjistit co nejvíce aktuálních informací, které mohou ovlivnit pojistnou smlouvu do budoucna.
- V případě, že nemáte v rámci firmy dostatečné kapacity na zastřešení takové komunikace, včetně veškeré operativy týkající se vašich stávajících limitů a jejich případných redukcí, oslovte specializovaného makléře. V případě, že se touto myšlenkou reálně zabýváte, vyberte si partnera, který je schopen zastřešit i každodenní operativu a má na to dostatečné know-how a kapacity. V následujících týdnech a měsících dojde k významnému nárůstu těchto činností.
- Pokud jste zároveň odběratel, na kterého jsou vystaveny limity a měli jste dobré výsledky v roce 2019, doporučujeme, abyste své výsledky doručili v co nejkratším čase pojišťovnám pohledávek. Dobrý rok 2019 by mohl pomoci zlepšit hodnocení a rizikovou kategorii. Mohli byste tak pomoci eliminovat riziko redukcí limitů.
- Totéž samozřejmě platí v případě vašich odběratelů. Dobré výsledky v roce 2019 mohou pomoci ke zlepšení ratingu (resp. alespoň k jeho stabilizaci) a snížit tak riziko redukce limitů na odběratele, se kterými aktivně spolupracujete.
V případě konkrétních dotazů se prosím obraťte na nás.