Sledujte aktuální info o ekonomických dopadech opatření přijatých v souvislosti s nynější pandemickou krizí pravidelně v sekci Novinky nebo si objednejte zasílání našeho bezplatného Newsletteru.

MENU
Případová studie. Pojištění pohledávek.

DeutschMann udržel obrat i během krize.

Úkolem profesionálního makléře je udržet co nejvyšší pojistné krytí. Klient tak může s bezpečně obchodovat a odolávat ekonomické krizi. Společnosti DeutschMann se to i přes těžkou situaci v oblasti dopravy a spedice v roce 2020 podařilo. Jedním z důležitých faktorů obchodní stability firmy bylo pojištění pohledávek.

Je březen 2020. Pandemie je na vzestupu a jednotlivé země postupně zpřísňují svá opatření. Obchodní plány společností na aktuální rok se hroutí a odhadnout ekonomický vývoj je složité i v krátkodobém horizontu. Některá odvětví jsou vznikající krizí zasažena méně, jiná se potýkají s velkými problémy. K takovým odvětvím paří i logistika.

Kromě nejasného vývoje obchodu je nutné vyřešit i riziko spojené s možnými insolvencemi, resp. platební nevůlí partnerů. To se zpravidla během ekonomické krize a globálního propadu zvětšuje. Každá z pojišťoven zareagovala na vzniklou situaci jinak. Většina se rozhodla řešit redukci rizika individuálním přístupem k jednotlivým limitům v klientských portfoliích.

Pojistné limity: Euler Hermes postupoval jinak

Společnost Deutschmann je dlouholetým klientem pojišťovny Euler Hermes (EH), lídra na trhu pojištění pohledávek. A právě EH zvolil jiný přístup. Jasně komunikoval, pro jakou část portfolia se chystá limity zredukovat a kdy k tomu dojde. Návrh redukcí pojišťovna postavila na základě rizikového hodnocení odběratelů (tzv. Grade). Včasná komunikace poskytla klientům čas připravit se na avizované redukce.

Úkolem specializovaného makléře s dobrou znalostí produktu je najít v takových situacích řešení. Pro klienta jsme ve stejném čase dokončovali tendr na další pojistné období, z něhož vzešly výhodnější pojistné podmínky. Spolupráce s EH pokračovala, ale jednou z věcí, které do smlouvy přibyly nově, byla doložka DCL neboli hranice vlastního prověření a rozhodování (nejmenovité limity). Jde o pojistné krytí, při kterém není nutné schvalovat pojistné limity pojistitelem. O tom, jak funguje a že se vrací „do módy“, jsme detailně psali v květnu 2020.

Ohrožené limity jsme přesunuli pod DCL

Na základě dohodnutých podmínek jsme tak pomohli klientovi pod DCL překlopit většinu z ohrožených limitů. „Šlo o ty limity, které potřeboval pro spolupráci v roce 2021. Jelikož jde o klienta s velkým množstvím limitů, tak nepřekvapí, že plánovaná redukce se týkala bezmála stovky z nich v celkovém objemu téměř 3 mil. eur,“ doplnil Tomáš Jurík, Managing partner společnosti ARFiN. Produktovým nastavením a detailním prostudováním portfolia plánovaného k redukci, se podařilo zcela ochránit 48 limitů a částečně 44 (v případech, kdy původní výška limitu překračovala hranici DCL). Naše znalost produktu tak pomohla klientovi ochránit krytí řádově ve statisících eur.

To se v konečném důsledku projevilo i v celkových obchodních výsledcích společnosti Deutschmann. Navzdory krizi, která zasáhla celé odvětví poměrně výrazně. Pojistné krytí určitě nebylo jediným nebo hlavním důvodem. Bylo však nutným předpokladem ekonomického úspěchu spediční firmy.