Obvykle to vypadá zhruba takto: Obdržíte e-mailem zajímavou objednávku ze zahraničí. Velmi často od společnosti z oboru, která je relativně známá a silná. E-mailová zpráva se jeví profesionálně a také jméno se shoduje s kontakty objednatele, které lze nalézt na internetu. Nic nenaznačuje, že by se jednalo o něco zvláštního. Snad vyjma toho, že je objednané množství opravdu zajímavé a úplně „bez práce“. Potenciální nový zákazník často píše také o dalších obchodech, pokud vše proběhne v pořádku a rychle.
Jenže vy jste opatrní, a tak necháte společnost prověřit pojišťovnou. Odpověď bude s největší pravděpodobností kladná. Opět tedy nedostanete žádné varování. Zavoláte ještě na mobilní číslo v kontaktech. Objednávku vám potvrdí člověk, který hovoří plynně jazykem země objednatele.
Podvodná objednávka: kdy začínají problémy?
Jdete do toho, ale pak začnou problémy. Objeví se v okamžiku, kdy úspěšně odešlete dodávku, ale platba za ni vám nepřijde a ani urgence nikam nevedou. Mobil je buď rovnou hluchý, nebo jen opakuje sliby. Pokud vše přepošlete na jinou oficiální adresu odběratele, dostanete odpověď, že o žádné podobné aktivitě neví, nic si neobjednali a platit nebudou. Podvodník, který se vydával za domnělého odběratele, zboží převzal a rychle rozprodal dále. Poškození jste jak vy, tak z reputačního hlediska i společnost, za niž se podvodník vydával.
Největší riziko podvodných objednávek hrozí u zboží, které není nijak specifické a má dobrý potenciál rychlého odbytu. Jít může o obalový materiál, spotřební zboží (elektroniku, dětské zboží, PC hry), papírenské zboží, potraviny, ale také komodity, například železo. Bohužel málokdy se podaří škodě předejít. Objevují se stále nové a nové ukradené identity. Ze zkušeností pojišťoven se tyto pokusy nejčastěji týkají odběratelů ze zemí západní Evropy – z Francie, Itálie, Velké Británie, Německa či Nizozemí – tedy z vyspělých trhů. A přestože počet těchto případů není nijak závratný, mají s nimi zkušenosti všichni pojistitelé na trhu. Řádově evidují jednotky až desítky případů ročně. A to již stojí za pozornost.
Při důkladné kontrole se často zpětně zjistí, že:
- E-mailová adresa je lehce pozměněná oproti oficiálním adresám skutečné společnosti. Často jedno nenápadné písmenko.
- E-mail se lehce neshoduje s webovou doménou odběratele.
- Osoba, za niž se podvodník vydává, je často již nějakou dobu mimo společnost, ačkoliv tam dříve pracovala.
- Podvodník využil chyby nebo neaktuálního údaje v oficiálních dokumentech společnosti.
- Někdo si dal práci s falešnými www stránkami.
- Zpravidla nejsme jediní, kteří byli osloveni a falešnému objednateli naletěli.
5 kroků, jak podvodu předejít
Kontrolní mechanismy ve vaší firmě mohou být propracované, přesto může existovat několik aspektů, které před dodávkou pokaždé nekontrolujete. Abyste možnost podvodu eliminovali v maximální možné míře, doporučujeme následující postupy:
- Důkladně ověřte kontakty, které jsou uvedeny v poptávce. Hledejte na webu či sociálních sítích, najděte další e-mailovou adresu, pevnou telefonickou linku. Tam nezávisle ověřte existenci objednatele, jeho kontaktní údaje a zájem o vaše zboží.
- Pokud je v e-mailu link na www stránky objednatele, vyhledejte si stránky raději přímo ve vyhledávači. Falešný web může být téměř k nepoznání od originálu.
- Ověřte si společnost u třetí strany. Toto ověření však berte s rezervou. Jak jsme již psali, například kreditní agentura či úvěrová pojišťovna prověří bonitu subjektu, který jí uvedete vy. Podvod se tím nemusí odhalit, pokud již nemají podobnou zkušenost u stejného odběratele ze dřívějška.
- Další možností je např. kancelář CzechTrade nebo zastupitelský úřad. Lze se ptát, zda v souvislosti s daným typem zboží a konkrétním odběratelem neevidují pokusy o podvod. CzechTrade vám může pomoci i s ověřením vašeho kontaktu u protistrany – například telefonátem v nativní řeči.
- Zajímat vás musí také místo dodání. Zejména pokud se adresa, kam máte své zboží poslat, neshoduje s kontaktními adresami.
Společnost Autobaterie STABAT na podvod přišla na poslední chvíli
Zkrátka a dobře – vyplatí se všimnout si každé nesrovnalosti, ověřit si jakoukoliv nejasnost, nebrat na lehkou váhu žádný signál, že je něco jinak, podivné, nečekané. Podobně jako v následujícím příkladu společnosti Autobaterie STABAT. Pokus o podvod byl velmi sofistikovaný a nebýt velkých zkušeností na straně dodavatele, mohlo dojít k výrazné ekonomické ztrátě.
- Odběratel – velká francouzská společnost z oboru, relevantní obchodní partner.
- Firma e-mailem poptávala produkty dodavatele (autobaterie) v počtu několika tisíc kusů. Portfolio se shodovalo s portfoliem dodavatele.
- POZOR – první varovný signál: odběratel apeloval pouze na co nejrychlejší dodání produktu, kvalitativní otázky či velikostní parametry jej tolik nezajímaly. Stejně tak cena byla rozporována jen velmi lehce bez tlaku na snížení původní nabídky.
- Objednatel používal standardy business angličtiny.
- Kontaktní údaj a pozici si dodavatel ověřil přes web. E-mailová adresa se shodovala s webovou adresou.
- Dodavatel si ověřil osobu zástupce objednatele v obchodním rejstříku – zde se nakonec ukázalo, že šlo o chybný údaj, kterého podvodníci využili. Původní spoluzakladatel společnosti uvedený v rejstříku totiž zemřel již před několika lety – ovšem rejstřík od té doby nikdo nezaktualizoval.
- Objednatel se odkazoval na renomované pojišťovny v oboru, u kterých má společnost rating. Po dotazu rovněž zaslal obratem finanční zprávy nezávislých subjektů se souhrnem výsledků společnosti.
- Mobilní telefon byl funkční a komunikace bez problémů – dodavatel si svého potenciálního obchodního partnera ověřil telefonickou komunikací napřímo.
- Dodavatel požadoval ve svých podmínkách 50% platbu předem a zbylých 50 % po dodávce. Odběratel argumentoval sofistikovaně tím, že jejich společnost má interní politiku nastavenou pouze na platby po dodávce a jejich finanční oddělení výslovně zakazuje obchodní dohody s platbami předem – což u korporátních firem není výjimka.
- Prověření odběratele úvěrovou pojišťovnou potvrdilo, že společnost je bonitní a spolehlivá.
- Dodavatel si také sám zkontroloval bonitu subjektu přímo u nezávislé společnosti pro ověření platební schopnosti obchodního partnera.
- Posledním krokem bylo prověření u CzechTrade. Zástupce pobočky v Paříži kontaktoval ředitelku nákupu v inkriminované společnosti a zjistil, že zástupce objednatele z e-mailů je již 10 let po smrti (viz výše). Dodavatel okamžitě ukončil komunikaci s podvodným odběratelem a zastavil přípravy dodávky.
Jaké je poučení z tohoto skutečného příběhu? Za žádných okolností nešetřete časem na důkladném ověření všech okolností potenciálního obchodu. Vaše zdravá nedůvěra může pomoci předejít velkým starostem a ekonomickým i reputačním škodám. Nespoléhejte jen na vlastní síly a úsudek. Zásadní informace či radu vám může dát i třetí strana – vaše pojišťovna, exportní agentura nebo třeba specializovaný makléř.
Použité zdroje a zkušenosti: Úvěrové pojišťovny, společnost Autobaterie STABAT.