Buďte v obraze! Sledujte zpravodajství o aktuálním ekonomickém vývoji v tuzemsku i ve světě v sekci Novinky nebo se přihlaste k odběru našeho bezplatného Newsletteru.
Cítíte rezervy v dostupnosti, kvalitě a včasnosti manažerského reportingu? Zároveň si nejste jisti, zda a jak se pustit do výraznější změny? Najměte si specialistu na krátkodobý kontrakt. Třeba i na pár hodin. Získáte tak zkušenosti a přehled odborníka s rozsáhlou praxí v oboru.
Chcete příklad? Projděte si s námi cestu k efektivnímu reportingu evidence ziskovosti zakázek.
Společnost s obratem v řádu nižších stovek miliónů se zaměřuje na stavební zakázky pro individuální investory. Přestože růst obratu byl známkou podnikatelského úspěchu, nízká, a navíc stagnující ziskovost na úrovni celé firmy byla pro jejího majitele zklamáním.
Firma vedla účetnictví primárně pro daňové účely v rozsahu standardních účetních výkazů, kromě toho existoval již jen report ve formě přehledu zakázek v Excelu. S ohledem na časový rozsah a složitost zakázek a zastaralý účetní systém, report zakázek zpracovával přímo majitel firmy. Sbíral podklady z různých evidencí a následně je zpracovával do přehledu zakázek. Této aktivitě věnoval téměř celý týden. Report zakázek tak sestavoval vždy pouze po skončení kvartálu. To ale neumožňovalo včas reagovat na negativní vývoj v nákladovosti zakázek, zejm. s ohledem na vícepráce. Majitel se navíc kvůli tomu nemohl dostatečně věnovat řízení firmy. Mimo to jej osobně tyto činnosti ani netěšily.
Majitel firmy neměl zkušenost s využitím externího odborníka, s výjimkou daňového a právního poradenství. Zdůrazňoval, že klíčovou slabinou jeho podniku je nízká ziskovost. Očekával, že poradenství od ARFIN mu pomůže identifikovat úspory. Rychle a bez dalších vysokých nákladů. Proto jsme „standardní“ přístup opustili a soustředili se výhradně na priority z perspektivy majitele –průběžné sledování výnosnosti zakázek. A kvartální reporting.
Majitel si byl dobře vědom toho, že svou profesní zkušenost získal výhradně ve své firmě, a že jej to do značné míry omezuje při hledání řešení. Proto byl otevřený pohledu a radám zvenčí, výhradně však od odborníka na danou oblast, který si u něj vybuduje přirozenou autoritu. Navrhli jsme angažovat specialistu na danou problematiku a zavázali se ke dvěma podmínkám:
Majitele společnosti zaujala především možnost na pár hodin si zaplatit člověka, který podobné zadání již několikrát navrhoval a realizoval, a to i v řádově větších společnostech. A současně se nezavazovat k projektu za statisíce…
Vše v rozsahu 2 pracovních dní. Polovinu času strávil externí poradce u klienta ve firmě: 3 hodiny probíral detaily s účetní, 3 hodiny věnoval práci na místě a 2 hodiny debatoval s majitelem nad výsledkem. Díky praktické a věcné spolupráci majitel získal v externího poradce důvěru. Na popsanou zakázku tak navázalo další zadání ve zhruba dvojnásobném rozsahu. V tomto případě šlo již o řešení konkrétního problému klienta – maximálně zefektivnit tvorbu zakázkového reportu, byť stále v Excel s využitím kontingenčních tabulek a maker.
ARFIN s.r.o. 2019, Všechna práva vyhrazena / S péčí připravil AMDEN