Buďte v obraze! Sledujte zpravodajství o aktuálním ekonomickém vývoji v tuzemsku i ve světě v sekci Novinky nebo se přihlaste k odběru našeho bezplatného Newsletteru.

MENU
Prodej firem

Prodej firmy: Vyplatí se jednat hned, nebo raději počkat?

Covid-19 a jeho dopady na ekonomiku lze v současné chvíli, kdy jsme stále na začátku krize, jen velmi těžko odhadnout. My v ARFIN vidíme scénáře týkající se hloubky krize, délky jejího trvání a způsobu, jakým ovlivní zisk firmy a její hospodaření, jako rozmanité a tvarově se podobající křivkám U nebo V, popřípadě W.

9.4.2020, Milan Žák

Mnoho majitelů, kteří se zabývali myšlenkami na prodej firmy či na akvizici společnosti, dnes řeší krizové operativní úkoly tak, aby zajistili základní chod svých společností. Pokud uvažovali o exitu z firmy, přemýšlejí o tom, zda současná chvíle je ta pravá, nebo zda myšlenky na odchod ze společnosti nyní odložit.

Důvody pro prodej firmy bývají rozmanité – rozchod se společníkem, zdravotní důvody, plány na alternativní business, převzetí společnosti novou generací či uskutečnění jiných životních snů. V každém z těchto případů platí, že pokud majitel skutečně chce firmu prodat, stávající hektické období nemusí být na překážku. Proces prodeje firmy je dlouhodobý a podle zkušeností odborníků z ARFIN trvá mezi jedním až dvěma roky. I po vstupu investora je navíc často vhodné, aby bývalý majitel zůstal po určitou dobu nějakým způsobem ve firmě angažován.

Hodnota firmy závisí také na schopnosti odolat krizi

V první fázi, kdy v ARFIN oceňujeme hodnotu firmy, se vychází zejména z ekonomické výkonnosti firmy a jejího vlastního jmění. Pro mnoho úspěšných společností bylo a je proto dobré využít období prosperity. To však máme dnes již velmi pravděpodobně za sebou. Z této etapy si úspěšní majitelé odnášejí relativně vysoké výsledky EBITDA a díky předešlým investicím do technologií a inovací i předpoklad vzdorovat období stagnace či recese. Taková společnost má po valuaci předpoklad vysokého ratingu a zájmu investorů. Její atraktivita se zvyšuje s prokazatelnou schopností zvládat také krizová období. Dnes je těžké odhadnout, nakolik se investoři budou snažit využít nového období k požadavkům na slevy z ceny firmy, snižování násobků EBITDA či jiným vyjednávacím taktikám. Lze předpokládat, že tak učiní, ale jistě s vědomím, že i ekonomika funguje cyklicky. Na druhé straně prodávající majitel může prokazatelně vycházet z finančního zdraví své firmy a oponovat schopností přestát období útlumu, aniž bychom dnes věděli, jak bude dlouhé nebo hluboké. Pro řadu firem současné období nutně neznamená jen ohrožení, ale i řadu příležitostí. Již nyní krystalizují obory, ve kterých budou firmy ze současné situace profitovat, jako např. e-commerce. Vítězů, které současná krize posílí, bude daleko více, i když to možná dnes tak nevypadá.

Krize může mít vliv na cenu firmy až s odstupem

Vždy se najde něco, co majitel musí řešit „přednostně„. Oddalování prodeje, svým způsobem prokrastinace, ale jen zvyšuje odstup od doby, kdy se firmě v rámci odvětví dařilo, a přibližuje okamžik, kdy se do výkazů hospodaření začne vpisovat dopad krize. A že na počátku krize bude dopad nejdramatičtější, začíná být jasné. S postupujícím časem se projeví klesající tržby, ne všechny náklady jsou variabilní, a lze je proto tlumit. Pohledávky se budou pravděpodobně zvyšovat vzhledem ke kreditnímu riziku a hodnota nemovitostí ve firmě bude odrážet vývoj na realitním trhu, na který máme my jednotlivci velmi malý vliv. V souhrnu tyto faktory budou postupem času negativně ovlivňovat hodnotu společnosti. Matematicky platí, že v ARFIN metodách stanovení hodnoty firmy budeme násobit nižší hodnoty EBITDA dost možná i nižším koeficientem vzhledem k nejisté době. Což jde proti snaze prodávajícího a nás jako jeho zástupce maximalizovat prodejní cenu a zisk z transakce.

Dostali jsme se do turbulentní doby a my v ARFIN jsme připraveni vám i v těchto dobách pomoci s odhadem dopadů aktuální situace na cenu vaší společnosti. Pro ty, kteří se rozhodnou zvažovat vstup investora do společnosti, máme individuální konzultace s ohledem na rizika a příležitosti prodejního procesu v této době. Jsme připraveni s vámi komunikovat on-line i off-line, respektujeme pravidla omezeného společenského styku a věříme, že „společně to zvládneme„.

V případě konkrétních dotazů se prosím obraťte na nás.