Buďte v obraze! Sledujte zpravodajství o aktuálním ekonomickém vývoji v tuzemsku i ve světě v sekci Novinky nebo se přihlaste k odběru našeho bezplatného Newsletteru.

MENU
Prodej firem

Prodej firmy mezi dvěma spolumajiteli provázel dramatický zvrat. Firmu koupil původní prodávající

Společnost dlouhodobě etablovaná na trhu, navíc se stabilními obchodními vztahy, ukázkovou ekonomickou výkonností a unikátním produktem, vlastnili rovným dílem dva spolumajitelé. Téměř klasický, ovšem ne vždy optimální model fungování. Zápletka při prodeji firmy na sebe nenechala dlouho čekat.

24.2.2021, Jan Velička

Stávající dva majitelé spolu v minulých dvou dekádách vybudovali úspěšnou firmu v relativně unikátním oboru. V regionu a oboru si společnost vytvořila respekt nejen mezi zákazníky. Klíčovou hodnotou firmy je unikátní řešení pro zákazníky, navázané dlouhodobé kontrakty, stabilní výsledky a vysoká míra specializace.  

Jeden z majitelů se s ohledem na to, že nemá nástupce, po zralé úvaze v úzkém rodinném kruhu rozhodl pro prodej svého podílu. Bylo nasnadě nabídnout jej druhému spolumajiteli, s nímž firmu společně více než dvacet let budovali. Logický krok? Na první pohled ano. Oslovený spolumajitel navíc s výkupem podílu od svého letitého parťáka souhlasil 

Nákup a prodej firmy mezi dvěma spolumajiteli

Jenže když se ze dvou rovnocenných spolumajitelů stanou prodávající, respektive kupující, role obou se proměníJejich zájmy se různí, jsou v protikladu. Nyní již nejsou na jedné lodi. Představy o podmínkách prodeje a výkupu podílu se radikálně liší. Prodávající spolumajitel chce prodat podíl za maximální možnou cenu. Kupující má zájem koupit za cenu co nejnižší.  

Pat. Typický při vlastnictví firmy rozděleném v poměru 50:50. Tak jako tolikrát během podnikání na sebe naráží odlišné názory obou majitelů. Dosud byli vždy schopni vše vyřešit. Relativně snadno a relativně rychle. Proč? Protože měli stejný zájem – ziskové hospodaření firmy. Tentokrát je to však jiné. Představy o ceně za podíl se nepřekonatelně liší. Majitelé sami řešení nenašli. 

Klíčovou roli při prodeji firmy hraje poradce 

V tuto chvíli vstupují do příběhu poradci. Každý ze spolumajitelů si najímá svého odborníka. Na obou stranách stojí renomovaný specialista v oboru nákupu a prodeje firem a jejich oceňování. První velké smírčí jednání ještě k zásadnímu posunu nevede. Přesto oba majitelé musí spolupracovat dále vedle sebe ve vedení firmyZakázky běží. Vše je třeba navíc držet v maximální tajnosti. Odborníci z ARFiNu se zhostili role mediátora. Postupnými kroky, sporný bod za sporným bodem, kompromis po kompromisuZa méně než měsíc je dohoda na parametrech obchodu definitivně na světě a oběma spolumajiteli stvrzena. 

1 etablovaná společnost s unikátním produktem 

2 spolumajitelé se stejným podílem ve společné firmě

20 let na trhu společně v jedné firmě bez zásadních sporů mezi majiteli

6 měsíců bezvýsledných debat mezi majiteli o hodnotě podílů

Dohoda se nerodila snadno, jednání byla intenzivní. Byť se spolumajitelé znali desítky let. Nebo možná právě proto. Výsledek se povedlo dojednat za aktivního přispění poradce-mediátoraKe spokojenosti obou stran. Vše bylo dokonale připraveno ke spuštění realizační fáze transakce, tedy k převodu podílů dle dohodných parametrů. Uzavření obchodu měla být už jen formalita. Nakonec ale všechno dopadlo úplně jinak. 

Zvrat v dohodnutém prodeji firmy 

Na straně kupujícího spolumajitele došlo k nečekané rodinné události. Reakce na sebe nenechala dlouho čekat. Vypověděl složitě vyjednanou dohodu a jednání se ohledem na citlivou situaci na několik týdnů úplně přerušila. Původní kupující spolumajitel následně nabídl svůj podíl ve firmě svému partnerovi 

Vše se vrátilo na začátek, jen role se obrátily. Nejen u spolumajitelů, kde se z prodávajícího stává kupující a naopak. Ale také u poradců zastupujících obě strany. Zesell mandátů (poradci přidělená instrukce prodávajícím, aby za něj vedl proces prodeje podílu ve společnosti) na buy mandát (poradci přidělené pověření kupujícím, aby pro něj vedl proces a koupil dohodnutý podíl ve společnosti). 

Konec jako nový začátek 

Jednání o nové podobě transakce se rozběhla. Situaci nekomplikuje jen změna rolí obou účastníků, ale také jejich nastavení. Spolumajitel připravený původně prodat svůj podíl se chtěl vyvázat z aktivního působení ve firmě a začít si užívat aktivní odpočinek po letech podnikání. Nyní se však ocitá před novým rozhodnutím. Před krokem, který postaví jeho původní plány na hlavu. V případě koupě podílu se stane jediným vlastníkem, který bude firmu samostatně vést v dalších letech. 

Faktor úspěchu při prodeji firmy? Čas

V relativně krátkém čase se podařilo dojednat nové parametry staronového obchodu. Pochopitelně za aktivní účasti odborných poradcůObratem se spouští proces přípravy transakce, smluv a zajištění akvizičního financování. Klíčovou roli stále hraje poradce, kte vše aktivně řídí. Zatímco majitel se věnuje hlavní činnosti firmy. Transakční proces úspěšně končí podpisem dokumentace a vypořádáním kupní ceny.

Dnes si již nový jediný majitel firmy nedokáže představit, že by udělal jiné rozhodnutí. Při tom potvrzuje, že pokud se jednou majitel rozhodne prodat nebo koupit, je třeba vždy jednat maximálně rychle a efektivně. Jedno z důležitých pravidel při nákupu a prodeji firmy zní – čas hraje proti všem aktérům obchodu. Čím je prodej firmy delší, tím více nejrůznějších faktorů do něj může promluvit a zpravidla také promluví. Nikdy totiž nevíte, jaká náhoda, životní příhoda, nečekaná událost vaše plány dramaticky změní a celou transakci nakonec znemožní. Ne každá skončí úspěchem jako tento mimořádný příběh.