Sledujte aktuální info o ekonomických dopadech opatření přijatých v souvislosti s nynější pandemickou krizí pravidelně v sekci Novinky nebo si objednejte zasílání našeho bezplatného Newsletteru.

MENU
Novinky

Nečekaně lákavá objednávka. Usmálo se na vás štěstí, nebo jde o podvod?

Dostala vaše firma neobvykle zajímavou objednávku? Mějte se na pozoru! Nedá se vyloučit, že vám jednou opravdu přálo štěstí, přesto doporučujeme tuto situaci vždy důkladně prověřit. Zkušenosti řady podnikatelů totiž mluví jednoznačně. Podvodné objednávky jsou realitou, která vás může přijít velmi draho. V těchto případech bohužel nemusí pomoci ani zajištění v podobě pojištění pohledávek. Na konkrétním příkladu z praxe vysvětlujeme, jak je to možné.

6.4.2021, Luděk Obadal

Obvykle to vypadá zhruba takto: Obdržíte e-mailem zajímavou objednávku ze zahraničí. Velmi často od společnosti z oboru, která je relativně známá a silná. E-mailová zpráva se jeví profesionálně a také jméno se shoduje s kontakty objednatele, které lze nalézt na internetu. Nic nenaznačuje, že by se jednalo o něco zvláštního. Snad vyjma toho, že je objednané množství opravdu zajímavé a úplně „bez práce“. Potenciální nový zákazník často píše také o dalších obchodech, pokud vše proběhne v pořádku a rychle.

Jenže vy jste opatrní, a tak necháte společnost prověřit pojišťovnou. Odpověď bude s největší pravděpodobností kladná. Opět tedy nedostanete žádné varování. Zavoláte ještě na mobilní číslo v kontaktech. Objednávku vám potvrdí člověk, který hovoří plynně jazykem země objednatele.

Podvodná objednávka: kdy začínají problémy?

Jdete do toho, ale pak začnou problémy. Objeví se v okamžiku, kdy úspěšně odešlete dodávku, ale platba za ni vám nepřijde a ani urgence nikam nevedou. Mobil je buď rovnou hluchý, nebo jen opakuje sliby. Pokud vše přepošlete na jinou oficiální adresu odběratele, dostanete odpověď, že o žádné podobné aktivitě neví, nic si neobjednali a platit nebudou. Podvodník, který se vydával za domnělého odběratele, zboží převzal a rychle rozprodal dále. Poškození jste jak vy, tak z reputačního hlediska i společnost, za niž se podvodník vydával.

Největší riziko podvodných objednávek hrozí u zboží, které není nijak specifické a má dobrý potenciál rychlého odbytu. Jít může o obalový materiál, spotřební zboží (elektroniku, dětské zboží, PC hry), papírenské zboží, potraviny, ale také komodity, například železo. Bohužel málokdy se podaří škodě předejít. Objevují se stále nové a nové ukradené identity. Ze zkušeností pojišťoven se tyto pokusy  nejčastěji týkají odběratelů ze zemí západní Evropy z Francie, Itálie, Velké Británie, Německa či Nizozemí – tedy z vyspělých trhů. A přestože počet těchto případů není nijak závratný, mají s nimi zkušenosti všichni pojistitelé na trhu. Řádově evidují jednotky až desítky případů ročně. A to již stojí za pozornost.

Při důkladné kontrole se často zpětně zjistí, že:

5 kroků, jak podvodu předejít

Kontrolní mechanismy ve vaší firmě mohou být propracované, přesto může existovat několik aspektů, které před dodávkou pokaždé nekontrolujete. Abyste možnost podvodu eliminovali v maximální možné míře, doporučujeme následující postupy:

  1. Důkladně ověřte kontakty, které jsou uvedeny v poptávce. Hledejte na webu či sociálních sítích, najděte další e-mailovou adresu, pevnou telefonickou linku. Tam nezávisle ověřte existenci objednatele, jeho kontaktní údaje a zájem o vaše zboží.
  2. Pokud je v e-mailu link na www stránky objednatele, vyhledejte si stránky raději přímo ve vyhledávači. Falešný web může být téměř k nepoznání od originálu.
  3. Ověřte si společnost u třetí strany. Toto ověření však berte s rezervou. Jak jsme již psali, například kreditní agentura či úvěrová pojišťovna prověří bonitu subjektu, který jí uvedete vy. Podvod se tím nemusí odhalit, pokud již nemají podobnou zkušenost u stejného odběratele ze dřívějška.
  4. Další možností je např. kancelář CzechTrade nebo zastupitelský úřad. Lze se ptát, zda v souvislosti s daným typem zboží a konkrétním odběratelem neevidují pokusy o podvod. CzechTrade vám může pomoci i s ověřením vašeho kontaktu u protistrany – například telefonátem v nativní řeči.
  5. Zajímat vás musí také místo dodání. Zejména pokud se adresa, kam máte své zboží poslat, neshoduje s kontaktními adresami.

Společnost Autobaterie STABAT na podvod přišla na poslední chvíli

Zkrátka a dobře – vyplatí se všimnout si každé nesrovnalosti, ověřit si jakoukoliv nejasnost, nebrat na lehkou váhu žádný signál, že je něco jinak, podivné, nečekané. Podobně jako v následujícím příkladu společnosti Autobaterie STABAT. Pokus o podvod byl velmi sofistikovaný a nebýt velkých zkušeností na straně dodavatele, mohlo dojít k výrazné ekonomické ztrátě.

Jaké je poučení z tohoto skutečného příběhu? Za žádných okolností nešetřete časem na důkladném ověření všech okolností potenciálního obchodu. Vaše zdravá nedůvěra může pomoci předejít velkým starostem a ekonomickým i reputačním škodám. Nespoléhejte jen na vlastní síly a úsudek. Zásadní informace či radu vám může dát i třetí strana – vaše pojišťovna, exportní agentura nebo třeba specializovaný makléř.

Použité zdroje a zkušenosti: Úvěrové pojišťovny, společnost Autobaterie STABAT.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. více informací

Nastavení cookie na tomto webu je nastaveno pro "povoleno cookies", aby vám poskytlo nejlepší možné prohlížení stránek. Pokud budete nadále používat tento web bez změny nastavení cookie nebo klepnete na tlačítko "Souhlasím" souhlasíte s podmínkami použití cookie.

Zavřít